مراحل چاپ کتاب از صفر تا صد

در نگاه اول چاپ کتاب برای اکثر نویسندگان کار دشوار و پیچیده ای به نظر می رسد. اما اگر با همکاری و مشورت متخصصان این امر و به صورت اصولی و حرفه ای کار خود را پیش ببرید. تجربه ای شیرین از تبدیل اثر خود به یک کتاب کامل خواهید داشت.

صفر تا صد چاپ و نشر کتاب حدودا به صورت زیر است:

اولین قدم برای چاپ و نشر کتاب شما تایپ و حروفچینی اولیه مقاله یا اثرتان است. که این کار باعث نظم دهی به مطالب مورد نظر شما می گردد. امروزه کمتر کسی هست که با تایپ آشنایی نداشته باشد. و مولفین معمولا خود این کار را انجام می دهند که تخصص خاصی را نمی طلبد. اما لازم است در تایپ و حروفچینی موارد اولیه مانند قطع کتاب، فونت مورد نظر، فاصله بین کلمات و بین سطرها. پاصفحه، ترتیب جاگذاری مطالب، عنوان گذاری، فصل بندی،جای اشکال و … رعایت شود. تا تعداد صفحات تقریبی کتاب شما مشخص شود. برای تایپ معمولا از نرم افزار ورد استفاده می شود.

در نظر داشته باشید فایلی تایپ شده ای را که برای چاپ و نشر کتاب ارائه می دهید. قبلا از هر نظر بررسی کنید که موردی از قلم نیفتاده باشد. چرا که در مراحل بعدی اضافه یا کم کردن مطالب کتاب مستلزم صرف زمان زیاد. و در نتیجه عقب افتادن پروسه ی چاپ و نشر کتاب شما خواهد شد.

یکی از موارد مهمی که ارزش یک نوشته را بیشتر می کند ویراستاری ست. ویراستاری در واقع بازبینی، پرداخت و صیغل دادن یک نوشته است. ویراستار هر نوشته را باید از جهات گوناگونی مانند محتوا، نوع بیان، نظم، علایم نگارشی و … بررسی کند. و با رعایت زبان و سبک نویسنده یا مترجم اشتباهات دستوری، اضافات، تکرارهای حشوگونه و جملات پس و پیش را مرتب کند.

ویراستاری انواع گوناگونی دارد و نیاز به تخصص دارد. اما اکثر نویسندگانی که با ویراستاری آشنایی دارند، نوشته خود را ویراستاری می کنند.

ویراستاری یکی از مراحل پیش از چاپ و نشر کتاب است. که بر ارزش و اعتبار کتاب شما می افزاید و اهمیت زیادی دارد.

  • اخذ شابک

بعد از مراحل فوق برای هر کتاب کدی به نام شابک اختصاص داده می شود. که منحصر بفرد بوده و شماره شناسه آن کتاب است.

  • صفحه آرایی

همان طور که از نامش پیداست صفحه آرایی هنر آراستن صفحات داخلی کتاب است. از آنجایی که وجود نظم، ترتیب و هماهنگی بین عناصر موجود در صفحه مانند نوشتار، تصویر، جدول و …  . به جذب ، خوانایی بیشتر و درک درست مخاطب از مطالب موجود در کتاب کمک شایانی می کند. صفحه آرایی یکی از ضروریات چاپ و نشر کتاب است که نباید از نقش آن غافل شد و سرسری گرفت.

صفحه آرا با دانش فنی خود و چاشنی تجربه و ذوق و سلیقه در بکارگیری اصول صفحه آرایی. از قبیل انتخاب نوع فونت، فاصله گذاری مناسب، جاگذاری و چینش اشکال، جداول، تصاویر، سرصفحه، پا صفحه و .. . صفحات داخلی کتاب شما را آماده چاپ می کند.

عوامل موثر در صفحه آرایی وجود یا عدم وجود عکس، جدول، نمودار. فرمول، متن انگلیسی، رنگی بودن و فهرست اعلام در کتاب شماست

  • طراحی جلد

بعد از ویراستاری نهایی و مشخص شدن تعداد دقیق صفحات داخلی، با توجه به نوع جلدی که انتخاب کرده اید. طرح جلدی برای کتاب شما طراحی می شود. طرح جلد ویترین کتاب شماست و به نوعی شخصیت اولیه کتاب شما را در نگاه اول در ذهن مخاطب شکل می دهد. طرح جلد باید در درجه اول گویا و مرتبط با موضوع و قطع کتاب باشد. در عین حال خاص و هنرمندان طراحی شود که این هم هنر دست طراح جلد را می طلبد.

  • مجوز فیپا

فیپا فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب است که پیش از انتشار که در صفحه حقوقی یا شناسنامه کتاب نوشته می شود. فیپا می‌تواند به تسریع در پخش اطلاعات یک اثر در سطح شبکه‌های ملی و بین‌المللی منجر گردد. دریافت مجوز فیپا بسته به موضوع کتاب دارای زمان بندی های متنوعی ست که از ۱ تا ۴ ماه متغیر است.

  • چاپ کتاب

بعد از اینکه تمام مراحل پیش از چاپ انجام و مجوز ها نیز صادر شد. اصلی ترین مرحله یعنی چاپ و صحافی آغاز می شود. با توجه به نیاز و درخواست نویسنده می توان از کاغذ های مختلفی در چاپ صفحات داخلی و جلد کتاب استفاده کرد. که این موارد به علاوه ی تعداد درخواستی نویسنده از کتاب مورد نظر در قیمت تمام شده کتاب نقش مستقیمی دارد.

  • ارسال کتاب

معمولا قبل از چاپ کلی یک نسخه از کتاب به عنوان نمونه چاپ شده و بعد از تایید نویسنده به تعداد مورد توافق در قرارداد چاپ صورت می گیرد و پس از صحافی برای نویسنده ارسال می گردد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 66479615 021مشاوره در واتس اپ